Familjens tv-hylla sprängdes – två gånger

Möbelföretag hävdar att hyllan blivit monterad fel

Av
Sanna Hjalmarsson Marek Stefaniak

STAFFANSTORP. På ett år har familjen Gustavssons tv-hylla i glas sprängts två gånger. Företaget XXXLutz hävdar att möbeln har monterats felaktigt – men det argumentet köper inte familjen.

– Det känns förnedrande att de inte tar det här på större allvar, säger Pernilla Gustavsson till Lokaltidningen.se.

För ett och ett halvt år sedan köpte familjen tv-bänken ”Fresh” för 8 000 kronor på varuhuset i Malmö. Ett halvår senare kom familjen hem en dag och möttes av glassplitter i hela vardagsrummet.

XXXLutz erbjöd ett nytt exemplar av samma hylla, vilket familjen godtog.

– Nu inte ens ett år senare sitter vi i köket, fem meter från vardagsrummet, och hör hur det smäller igen. Våra två papegojor satt i vardagsrummet men blev lyckligtvis inte träffade.

– Det är också tur att ingen annan var i vardagsrummet när detta hände. Vi har en femåring och en liten chihuahua som kunde farit väldigt illa, konstaterar Pernilla Gustavsson, som vill varna andra.

Familjen erbjöd företaget att hämta hela hyllkombinationen. I utbyte ville de ha ett presentkort motsvarande inköpspriset på 8 000 kronor så att de kunde köpa en ny hylla utan glasdelar.

XXXLutz har svarade med att erbjuda familjen ett tredje exemplar av samma hylla, eller ett presentkort på 1 600 kronor.

– Det känns som ett hån med tanke på att hyllan kostade 8 000 kronor, säger Pernilla Gustavsson.

Familjen tycker att det vore rimligare om de blev ersatta fullt ut för sina kostnader. Dessutom tycker de att produkten är farlig och borde dras in. Men enligt Pernilla Gustavsson anser företaget att problemet är självförvållat.

– Deras kundtjänst hävdar att vi dragit åt skruvarna för hårt, vilket får glaset att spricka. Men vi är inte dumma i huvudet. Jag undrar om de hade reagerat likadant om mitt barn hade blivit ärrat för livet av det här.

Lars Lund, VD på XXXLutz ser allvarligt på det inträffade, men håller inte med om att hyllan skulle ha kunnat orsaka några större skador.

– Skivan som gått sönder är gjord av säkerhetsglas, så någon explosion har det inte rört sig om. Visst kan den gå sönder, men då blir det som när en bilruta krossas, säger han.

Vad som orsakat att hyllan krossats är oklart, men Lars Lund tror inte det beror på något konstruktionsfel.

– Enligt vår statistik har detta inträffat vid totalt tre tillfällen. Två gånger hos denna kund och en gång hos en annan kund. Vad det beror på är svårt att säga. Det kan vara att hyllan belastats för tungt, eller att man dragit åt skruvarna för hårt så att det uppstått spänning i glasskivan. Det kan även berott på ett produktionsfel.

Att lyfta produkten från sortimentet är dock inte aktuellt.

– Det här är en vara som vi säljer i många exemplar över hela Europa. Vi har tittat på produkten, men inte hittat några fel.

Kompensationen i form av ett presentkort på 1 600 kronor förklarar Lars Lund med att varan inte återtagits.

– Det handlar inte om någon reklamation. De har behållit produkten och fått presentkortet som kompensation, säger han.

Hyllan innan den sprängdes. Foto: Privat

Hyllan innan den sprängdes. Foto: Privat

Publicerad 29 August 2017 15:14

Lokaltidningen Lunds nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag