ANNONS

Rätt styrka sedan 1992

När Glasögonmagasinet startade sin verksamhet för drygt 25 år sedan, var man fast besluten om att bli en aktör att räkna med. Första butiken etablerades på Dalaplan i Malmö och där ligger den än i dag.

Efter att ha slagit sig samman med Optikkällaren 2014 så har nu kedjan 20 butiker i Sverige – från Malmö i söder till Luleå i norr. I Göteborgsområdet heter man Optikkällaren och i övriga Sverige Glasögonmagasinet. Huvudkontoret är placerat i Kungsbacka. 1992 var Glasögonmagasinet ett utpräglat lågprisalternativ med bra glasögon till unika priser. Priset var viktigare än varumärkena och det var fullt fokus på billigt. Sedan dess har man gjort en annan resa och skaffat sig en position där man tillhandahåller både bra och välkända märken med kvalitet i fokus och låga priser - samtidigt som man har välutbildade optiker i butikerna och satsar mycket på det kliniska. I några av butikerna har man redan ögonhälsoundersökning och målet är att ha det i alla butiker.

Martin Åberg kom in i verksamheten runt 1997 och idag är han vd i bolaget.

– Min ambition är att vi ska kunna erbjuda bästa möjliga synundersökningar, bästa möjliga glas, bästa möjliga bågar, bästa möjliga linser med mera. Och vi ska göra det till bästa möjliga pris som alltså helst ska vara märkbart lägre än våra konkurrenters. Och det lyckas vi ganska bra med. Jag brukar säga att vi ska vara så som jag själv vill att en optiker ska vara, säger Martin och fortsätter:

– Ordet lågpriskedja eller lågprisbutik är idag ofta synonymt med att man erbjuder billiga alternativ till motsvarande produkt på marknaden. Alternativ som kanske inte alltid går att jämföra kvalitetsmässigt – men hos oss har vi alltid pressade priser trots att vi tillhandahåller alla de stora och etablerade varumärkena.

Full service och valfrihet

Hos Glasögonmagasinet erbjuder man såväl glasögon som linser, solskydd och kringprodukter och man arbetar alltid med kundens bästa för ögonen. Sortimentet är inte toppstyrt utan varje butik väljer att ta in de bågar som man vill ha och som kunden efterfrågar, vilket man tycker är ett mer kundanpassat och ärligt sätt att bedriva verksamhet. Totalt är man cirka 90 personer som ger glasögonservice året om.

– Vi har ingen uttalad rekryteringsstrategi utan vi letar alltid efter personal där vi ser att det finns engagemang, en vilja och att man är duktig på att kommunicera. Människor som är serviceminded helt enkelt. Att erbjuda en bra, lugn och välkomnande miljö i butiken är A och O för oss och det handlar alltid om att lyssna på kunden för att kunna hitta rätt och erbjuda bästa möjliga lösning till bästa pris, säger Martin Åberg.

För barnen

Sedan några år tillbaka så finns det ett bidrag för glasögon och kontaktlinser via landstingen i Sverige. Det gäller för barn och ungdomar upp till och med 19 år och en gång per kalenderår.

– För att göra det enkelt och bra för våra kunder så hittar man hos oss ett bra och attraktivt urval av bågar med härdade plastglas till ett pris som helt täcks av bidraget. Vill man välja andra bågar eller ett annat typ av glas så är man givetvis ändå berättigad till bidraget, säger Martin Åberg.

Kör säkert

Med specialprodukter som till exempel Formula Drive visar man också att man ligger i framkant när det gäller produktutveckling och sådant som gör livet bättre och mer drägligt för oss som har någon typ av synfel. Formula Drive är ett specialbehandlat material med olika filter som ger en helt annan känsla vid mörkerkörning med bil. Mörkerseendet blir bättre, blänk och besvärande reflexer minimeras och kontrastseendet förbättras avsevärt. Kort sagt ett bekvämare sätt och även säkrare sätt att köra bil på kvällen och natten.

Glasögonmagasinet på jobbet

För den som arbetar mycket framför dator, eller har kommit till den punkt i livet då det behövs lite hjälp på nära håll, så ha Glasögonmagasinet flera alternativ. Förutom vanliga progressiva glasögon erbjuder man även så kallade terminalglasögon och rumsprogressiva glasögon till bra priser.

Ögonhälsa

Utveckling är viktigt och att erbjuda nya tjänster och produkter är något som hela tiden ligger på agendan. Att framgent jobba ännu mer med ögonhälsa och med undersökningar som till exempel ögonbottenscanning, tryckmätning, synfältsmätningar och annat är högt prioriterat för Glasögonmagasinet. Med ökande tempo ser man till att utrusta butikerna med mer teknik och hjälpmedel som ger mervärde för kunderna.

Boka smidigt via nätet

För den som vill boka en synundersökning hos någon av Glasögonmagasinets legitimerade optiker finns det flera sätt.

– Ett sätt är såklart att ringa till våra butiker. Ett annat sätt är att gå in på vår hemsida under fliken ”boka tid” och välja en tid. Det är både smidigt och enkelt. Med våra sms-tjänster får man sedan påminnelser med fasta intervaller när det är dags för återbesök, säger Martin Åberg.

Detta är en annons från Glasögonmagasinet - läser mer genom att klicka här