Foto. Arkivbild

Patient överdoserades med smärtplåster – tappade medvetandet

Läkemedlet är narkotikaklassat

LUND. En patient på ett särskilt boende för äldre i Lund fick i början av september föras akut med ambulans till sjukhus efter att ha överdoserats med smärtstillande. Nu anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg.

En person på ett äldreboende i Lund sjönk i början av september i medvetande och togs till akuten. Först där upptäcktes att det handlade om överdosering.

På ryggen hade patienten två istället för ett smärtstillande plåster. Plåstret som innehåller läkemedlet Buprefarm är narkotikaklassat och ska bytas en gång i veckan.

Efter att patienten behandlats med läkemedlet Naloxone kunde överdosen hävas och patienten återfå medvetandet.

Hur och varför det funnits två läkemedelsplåster i stället för ett på patientens rygg har inte gått att få klarhet i.

Enligt den Lex Maria anmälan som nu gjorts kan man därför konstatera att det förekommit allvarliga brister i läkemedelshanteringen.

Publicerad 01 November 2018 09:38