Shotluckan, som har servering i både Malmö och Lund, får behålla namnet på sin drink

Shotluckan, som har servering i både Malmö och Lund, får behålla namnet på sin drink "Dunderhonung" efter att Patent- och registreringsverket gett barkedjan rätt mot Bamseförlaget. Foto: Mostphotos.com

Bamse förlorar tvist mot barkedja – Dunderhonung kvar på menyn

Drinken kan fortsätta serveras på barerna

LUND/MALMÖ. Barkedjan Shotluckan får behålla sin dunderhonung. Bamseförlaget har kämpat för att "Världens starkaste björn" ska få behålla namnet på sin honung för sig själv. Nu får de se sig besegrade och drinken kan fortsätta blandas på serveringarna i bland annat Lund och Malmö.

Av
Andreas Holm

"Dunderhonung" är inte ett tillräckligt välkänt varumärke, menar Patent- och registreringsverket, PRV, i ett beslut.

– Kopplingen till sprit är olämplig, som vi ser det. Det gör det här lite värre, säger Bamseförlagets vd Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren.

Tidigare i år fick Shotluckan ta bort, eller ändra namn, på några av sina populära drinkar efter att både Warner Bros och Nintendo flexade musklerna mot barkedjan. Då tvingade PRV barkedjan att byta namn på sina drinkar.

Sedan dess har en ny strid blossat upp. Den om drinken "Dunderhonung". Bamseförlaget anser att namnet inkräktar på varumärket med den tecknade björnen, som skapades av Rune Andréasson i Viken 1988, och menar att namnet skulle ändras. Nu får Shotluckan, som grundades i Halmstad och har servering i Malmö, Lund, Uppsala och Linköping, rätt.

"Dunderhonung är en unik benämning och en mycket viktig beståndsdel i Bamse och hans värld" och "Shotluckans märke skulle dra otillbörlig fördel av eller vara till skada för varukännetecknets särskilj ningsförmåga eller anseende", argumenterar förlaget för i tvisten med Shotluckan.

Patent- och registreringsverket menar i sitt beslut att det inte finns underlag om vilken betydande del specifikt dunderhonung har i förlagets omsättning och menar att det inte finns någon varukollision märkena emellan.

Shotluckan menar att uttrycket inte är att anse som en unik benämning så orden i sig förekommit mycket längre än Bamseförlaget funnits och att namnet inte vänder sig till barn då det handlar om en spritdryck.

"Dunder är ett gammalt och väletablerat illustrerande uttryck för alkoholhaltiga drycker, akvavit och i synnerhet för hembränd sprit. Dessa associationer och betydelser torde vara betydligt äldre än seriefiguren Bamse."

Men just anknytningen till sprit ser Bamseförlagets vd Ola Andréasson som extra problematisk.

– Att begreppet används i det sammanhanget är mer naturligt. Vi förstår resonemanget i PRV:s beslut, men håller inte med. Vi för nu en diskussion med våra advokater om vi ska överklaga men inget är klart än, säger Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren.

Publicerad 07 November 2018 12:49