Insänt: Gigantisk felinvestering drabbar regionen och Lund

DEBATT/LUND. Region Skåne, som av ekonomiska skäl nu tvingas spara så att viktiga samhällsfunktioner blir lidande, ska använda 200 miljoner kronor till en spårvagnsdepå och 210 miljoner till sju spårvagnar à 30 miljoner styck. Biljettintäkterna räcker inte för att täcka driften av den 5,2 km långa sträckan så Region Skåne ska dessutom betala det årliga underskottet på 40 miljoner kr. Enligt avtal ska Lund betala ev. fördyringar av bygget och sådana lär det bli.

Snart ska miljardlån börja amorteras och räntor betalas under många år. Bygget av depån bör uppskjutas till efter valet så att man får veta om lundaborna verkligen vill ha spårväg med alla dess olägenheter. Det faktum att det nu finns elbussar, som klarar kapacitetskravet med råge och som kan gå i dataprogrammerad, förutbestämd bana utan luftledningar gör att det inte finns kvar ett enda förnuftigt argument för spårväg.

Driftskostnaden för spårväg är 2,5 gånger högre än för s.k. BRT-bussar på egen bana. Att byta ut spårvägen mot sådana skulle spara många hundra miljoner på kort sikt och miljarder på längre sikt. Att fortsätta med ett svindyrt, omodernt och trafikfarligt projekt går emot allt förnuft. En spårvagn kan inte väja, den väger trettio ton och bromssträckan är mer än två gånger så lång som bussens. Elbussar är säkrare, flexiblare, och hållplatserna kan göras fler. De kan också köra in under tak. Förmodligen kan de i framtiden köras förarlöst.

Man har talat om spårvägsfaktorn som om det skulle vara något positivt med att spåren ligger där de ligger. Det finns väl ingen som någonsin har befarat att förbindelsen mellan Brunnshög och Lund C skulle läggas ner om det inte finns spår? En spårvagn var 20:e minut låter inte särskilt lockande för de resande. Många föredrar då säkert att ta sig till närmsta busshållplats, som kan vara inomhus. Spårvägsfaktorn får mig att tänka på olyckor med trafikstopp, oflexibilitet, långa väntetider, miljöförstöring och höga avgifter för kollektivtrafik, för att inte tala om höga skatter.

Spåren tar mycket utrymme i anspråk och begränsar framkomligheten för all annan trafik. Elledningarna förfular, känsliga mätinstrument i Ideonområdet påverkas och gnissel stör. Den planerade depån är tänkt att ligga på en plats med världens bästa åkerjord. Ett sämre sätt att använda marken och kapitalet är svårt att hitta!

Nils Norrsell

Publicerad 14 March 2018 02:30

Lokaltidningen Lunds nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag