Lisa Kaptein Kvist.
Lisa Kaptein Kvist.
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Gästkrönika: Har du koll på kosten?

Lisa Kaptein Kvist, Int Lic personlig Tränare, kostrådgivare, föreläsare och Mental tränare

I dag skulle jag dels vilja reda ut några begrepp och dels ge er en snabbkurs hur kroppen fungerar och vad den vill ha. För att inte tala om varför. Jag är ett stort fan av kunskap och tror starkt på att om vi vet varför så blir allting lättare att följa.

Det vanligaste felet

Det vanligaste felet för dem som inte når sina mål (inom kostbiten) att de äter fel sammansättning. Det vill säga fel andel av respektive näringsämne (fett, kolhydrat och protein) på tallriken. Många, många äter alldeles fel saker. Jag ska försöka hjälpa er att reda ut detta dilemma.

Signaler till våra barn

Min dotter är nu snart 15 år och jag lärde henne tidigt vad kolhydrater mm var. Men framför allt varför vi behöver dem. Det var viktigt för mig att hon skulle få en sund inställning till mat. Ibland kan man höra folk som säger att de -unnar sig en macka eller en frukt.

Mat unnar man sig inte, mat behöver man.

För er som kör någon form av diet eller har en uppfattning om att man ska ta bort vissa näringsämnen så tänk er noga för! Tänk på vilka signaler ni sänder till era barn.

Vad är kolhydrater?

För att göra detta väldigt enkelt och för att texten inte ska bli hur lång som helst så säger förklarar jag så här:

Den mest kolhydratrika kosten kommer från växtriket och allt som tillverkas därifrån.

Kolhydrater behöver vi enbart som bränsle och här ska man tänka sig för hur mycket bränsle man behöver.

Rör man inte på sig så mycket bör man inte stoppa i sig för mycket bränsle/energi som vissa kolhydrater innehåller.

Det bränsle man inte gör av med kan lätt hamna på lagret i form av fett.

Eftersom gurka kommer från växtriket så är detta också en form av kolhydrat men innehåller väldigt lite energi. Och så är det med de flesta grönsaker. Däremot socker, som också kommer från växtriket, innehåller massor av energi! Redan nu ser ni kanske hur enkelt det är, eller...?

 

Hur bör jag fördela mina kolhydrater?

När behöver vi dem? Jo, vår hjärna, våra muskler behöver kolhydraternas energi på morgonen, dvs. när vi sätter igång kroppen inför dagen, inför träning och ev. tävling. När tankar du din bil? Jo, innan du kör. När sen dagen börjar gå mot sitt slut bör vi fundera på hur mycket mer vi tänker röra på oss.

Ser eftermiddagen och kvällen ut att gå i sittandes tecken, OBS! Du sitter mycket alltså! bör det inte ätas för mycket energirika kolhydrater såsom t.ex. bröd, ris pasta och socker. Grönsaker däremot och dels frukt innehåller inte så mycket energi men massor av fibrer, vitaminer och mineraler. De är helt ok att fortsätta äta ordentligt av dessa resten av dagen.

Träning

Har du däremot tränat, speciellt om du tränat hårt, bör du fylla på med kolhydrater så att kroppen kan återhämta sig. Hoppar du över detta så är risken stor att kroppen börjar bryta ner muskelmassa och det var väl inte det som var målet, eller hur?

Immunförsvar

Immunförsvaret har valt kolhydrater som sitt favoritbränsle. Gör inte misstaget att skippa kolhydraterna efter träning då immunförsvaret är som lägst din träning har ju använt ditt kolhydratslager. Många, många blir förkylda och sjuka just när de börjar träna. Kan det vara så att immunförsvaret saknar bränsle kanske...?

Vad är protein?

Om nu kolhydratrik kost kommer från växtriket så kommer den mest proteinrika kosten från djurriket och allt som tillverkas därifrån. Med undantag för bland annat baljväxter som vegetarianer väljer som sina byggstenar. För det är just det som är proteinets uppgift - att ge kroppen byggstenar i form av aminosyror. Varje dag sliter vi på våra kroppar och muskler. Varje dag dör miljoner celler. Och varje natt då du ligger och sover kommer kroppen behöva massor av dessa byggstenar för att dels återhämta sig men också bygga nya strukturer. Som ni kanske förstår också nya muskler. Och det är vi ju många som skulle vilja ha mer av eller hur?

När?

När behöver vi dessa underbara och goda proteiner? Egentligen jämt fördelat över dagen men framför allt inför den uppbyggnads process som då mest sker på natten när vi sover. Och nu blev det enkelt eller hur? Ni som behöver ta lite av fettlager runt magen och då kanske inte bör äta för stor del kolhydratrik mat på kvällen -öka er andel av protein på tallriken. Ni blir mätta och belåtna men får inte ett överskott av energi som ni inte kan göra av med.

Sugen på sött?

En annan fördel med proteinrik mat är att den är väldigt mättande. För er som lätt blir sötsugna -öka andelen protein vid varje måltid. Speciellt då ni brukar bli sötsugna. Och handen på hjärtat -när är det? Just det, på kvällen väl?

Fett!

Fett är ett väldigt viktigt näringsämne för kroppen. Hjärtat har valt fett som sitt favoritbränsle vilket är smart, vi har gott om det…

Men först lite om varför?

Fett har olika funktioner i kroppen och är som sagt vårt hjärtas favoritbränsle. Det är till och med så att om du inte skulle ge kroppen det fett den vill ha så hämmar detta din förbränning av det fett du har på lagret! Och det var kanske inte riktigt ditt mål...? Fett hjälper också vår kropp att ta upp fettlösliga vitaminer, skyddar oss mot stötar och kyla och är naturligtvis också en bränsle källa. Fett är en mycket viktig byggsten i våra cellmembran. En bra cellfunktion är A och O för att kroppen ska fungera optimalt.

Äter vi för mycket fett så hamnar det på lagret. Äter vi för lite fett vill inte kroppen använda fett som bränsle i lika stor utsträckning. Ge gärna kroppen fett jämt fördelat över dagen och av den sort som kroppen mår bäst av. Vi talar nu om fleromättade och enkelomättade fetter som bland annat finns i fet fisk, de flesta sorters nötter, rapsolja, oliver, olivolja, avokado, linfrö mm.

Ska vi summera lite?

Ta inte bort något näringsämne. Potatis och pasta är inte farligt! Pasta innehåller bara mycket energi som vi faktiskt behöver ibland. Speciellt om vi tränar mycket. Se till att äta dina kolhydrater när du behöver dem och låt din aktivitet styra hur mycket på tallriken. Tänk på att grönsaker innehåller väldigt lite energi så de kan du äta så det sprutar ur öronen.

Ät mer protein överlag. Ät även protein från baljväxterna. Det mår både din kropp och vår miljö bra av. För att inte tala om alla fibrer du får i dig! Du behöver ordentligt med byggstenar och kanske kan mer protein påverka sötsuget i rätt riktning. Ge kroppen det fett den vill har. Är kroppen nöjd vågar den bränna fettet du har på lagret, ditt hjärta mår prima och dina cellmembran har det bästa byggmaterial som finns att tillgå.

Lycka till med din nya sammansättning! För det var ju just det som var den vanligaste anledningen till att folk inte nådde sina mål. Du vill väl inte bli en av dem...?

Hälsningar

Lisa Kaptein Kvist, Int Lic personlig Tränare, kostrådgivare, föreläsare och Mental tränare med en bra sammansättning och en hög och rolig förbränning!


Publicerad: 06. maj 2017 10:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Lund

Startsidan just nu