Stefan Groothius och de andra eleverna i projektet diskuterar webbtjänstens layout med utvecklarna som ska skapa tjänsten.Foto: Oskar Elfving Söderström
Stefan Groothius och de andra eleverna i projektet diskuterar webbtjänstens layout med utvecklarna som ska skapa tjänsten.Foto: Oskar Elfving Söderström
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Kodar bort kulturkrockar


Dalby. Efter att ha varit ute och rest i andra länder ville eleverna på Nyvångsskolan ge tillbaka något. Nu utvecklar de en webbtjänst som ska minska risken för kulturkrockar.

I ett klassrum på Nyvångsskolan i Dalby sitter elever från årskurs åtta och nio och diskuterar vilka problem de stött på när de varit på besök i andra länder.

Förutom deras lärare Helene Henning så finns även Anton Efraimsson och Johannes Kasimir från studentföretaget ”We Know IT” på plats.

Tanken är att de ska samla in klassens tankar och idéer för att sedan utveckla en webbtjänst där användaren kan ta del av vardagssituationer i olika kulturer. Detta för att vara förberedda på eventuella kulturkrockar.

– För något år sedan sökte vi om ett Erasmus+-projekt och då vill de att man ska vara nyskapande. Då tänkte vi att andra skullen få nytta av det vi lärt oss, säger Helene Henning.

Efter en stund delas eleverna upp i grupper och börjar diskutera allt ifrån vad man äter i olika länder till hur tjänsten rent praktiskt ska fungera och hur den ska se ut.

– Det är väldigt roligt för eleverna har väldigt mycket idéer och det är samma begränsningar här, säger utvecklaren Johannes Kasimir.

Eleverna hoppas nu att deras arbete kommer göra skillnad för andra när de träffar människor från andra länder.

– Man får ju bättre koll och kan prata med dem om deras vardag, säger Vera Hjorth som tror att hon själv skulle ha haft nytta av tjänsten.


Publicerad: 06. mars 2017 16:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Lund

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa