Loosegoats är tillbaka den 18 april med ny skiva. Foto: Erik Undehn
Loosegoats är tillbaka den 18 april med ny skiva. Foto: Erik Undehn

Loosegoats är tillbaka på motorvägen

Elva år sedan senaste plattan

Skriv ut   Dela  Dela
Fredrik Magnusson

MUSIK. Loosegoats har legat i träda sedan 2001 men nu är bandet tillbaka lagom till vad Christian Kjellander beskriver som månaderna för pop.

- Jag vill inte riktigt kalla det för comeback, då måste ju folk faktiskt veta att man varit borta, säger han och skrattar.

Att kalla Loosegoats återkomst för en comeback är kanske att ta i. Bandet splittrades aldrig och det var aldrig något drama inblandat. Christian fortsatte göra musik under eget namn men de fyra i bandet slutade aldrig träffas och spela ihop.

- När vi spelade ett par konserter 2009 kändes det förvånansvärt kul och det var väl då vi bestämde oss. Lyxen att ha gamla vänner som man fortfarande har något gemensamt med måste bejakas.

Först skulle det bara bli en kassett av låtarna som spelades in med istället blev det skivan Loosegoats aldrig gjort förut.

- Vi gjorde aldrig motorvägsskivan men nu gör vi det. Det är mycket pop och det älskar jag från mars till oktober. Det finns det där jingle-jangle som du här hos Tom Petty, Byrds och Big Star, band vi alltid lyssnat på och älskat.

Vad är den stora skillnaden på nu och för elva år sedan?

- Jag tror vi har blivit bättre och kan förmedla det vi vill, från text till cymbalslag. Jag valde en väg som låtskrivare till min solokarriär medan det är annorlunda till Loosegoats.

Vad är den stora skillnaden mellan dig i bandet och som soloartist?

- För mig handlar det alltid om utgångsläget. Saker och ting råkar bara inte hända under inspelningen utan allt går att styra. Det handlar om vilka instrument du använder och det skärmar av hur resultatet ska bli. Exempelvis till min senaste soloskiva använde jag en nylonsträngad gitarr som satte tonen.

- Jag är kanske friare med Loosegoats men samtidigt är jag begränsad av oss fyra i bandet. Jag kan inte göra vad som helst.

Resultatet av Loosegoats inspelningar hemma hos Christian släpps i april och Christian är märkbart nöjd med resultatet. Flera gånger kommer han tillbaka till att det blev mycket bättre än vad han trodde.

- Vi får väl se var det här hamnar men vi är alla på andra ställen i livet nu med barn och familjer.

Skivan innehåller mycket popblinkningar men där finns också den mer än åtta minuter långa ”For the Love Of” som handlar om Christians bror Gustaf som hastigt avled i somras.

- Ja… En sådan låt vet man inte riktigt var den ska hamna. Jag skrev men sen var tvungen att stänga av och lägga ifrån mig den innan jag kunde höra den igen och gripas av den men ja, den blev bra.

Skivan ”Ideas for to travel down death's merry road” släpps den 18 april.

Tidigare skivor med Loosegoats

Her the city et al (2001)

Plains, Plateaus and Mountains (1999)

A Mexican car in a southern field (EP comp) (1997)

For sale by owner (1997)

Loosegoats:

Christian Kjellvander – Gitarr/Sång

Magnus Melliander – Gitarr

Johan Hansson – Trummor

Anders Tingsek – Bas

Spelningar:

11 Maj – Stockholm

18 Maj – Malmö – KB

19 Maj – Göteborg

Publicerad: 22. mars 2012 11:00
Dela på Facebook