Adis Sabanovic menar att politiker måste vakna när det kommer till marknaden med onlineförsäljning av mat. Restaurangernas villkor blir lidande.

Adis Sabanovic menar att politiker måste vakna när det kommer till marknaden med onlineförsäljning av mat. Restaurangernas villkor blir lidande. Foto: Fredrik Magnusson

Sågar onlinetjänster för restauranger: "Går miste om miljonbelopp årligen"

Adis Sabanovic har startat ny tjänst

LUND.

Hoppa av karusellen i farten. Uppmaningen kommer från ekonomen och entreprenören Adis Sabanovic och är riktad till restauranger som är anslutna till onlineförsäljning via Onlinepizza, Hungrig eller Foodora.

Av
Fredrik Magnusson

Adis har själv tillsammans med flera restauranger startat en tjänst för onlineförsäljning av mat, men syftet med den handlar inte främst om att sälja maten online.

– Tjänsten "Stadens pizza" handlar om att skapa bra villkor för restaurangerna på lokal nivå. Det finns ett lokalt kretslopp där råvaran säljs och odlas lokalt, restaurangen köper och förädlar den och konsumenten köper lokalt och konsumerar lokalt. Vad vi nu ser är att utomstående aktörer går in på den lokala marknaden och tar pengar som försvinner ut från det lokala omloppet. Onlinehandeln av lokalproducerad mat bör vara integrerad i det lokala kretsloppet. Det pågående pengaläckaget måste täppas till. Lund går miste om miljonbelopp årligen, säger Adis.

– I det långa loppet är det förödande. De stora onlinetjänsterna tvingar restaurangerna till låga priser på mat och tar höga avgifter och är du med i kampanjer för att få kunder försvinner kunderna efter kampanjen om du höjer priserna. Kan du inte hålla priser som drar in pengar till verksamheten måste du kompromissa med något annat. Restauranger som inte gått med på kampanjen förlorar också kunderna eftersom kunder i hög grad väljer pris över lojalitet.

Adis tjänst, "Stadens pizza", har funnits i ett drygt år och startade för att det skulle finnas ett alternativ som skulle förbättra villkoren för restaurangerna. I början av nästa år döps tjänsten om till "Stadens mat", men syftet är detsamma.

– Vi är 25 restauranger idag och vi har dubblat vår omsättning, men vi klarar inte att förbättra villkoren, det ligger utanför vad vi kan göra. Politiker måste vakna, säger Adis som uppmanar restauranger att hoppa av de stora jättarnas karusell i farten.

– Restaurangerna är produkten som säljs. Kunderna ägs i princip av företagen som kan bestämma hur de ska handla.

– För ett år sedan när vi drog igång var onlineförsäljningen en sidoverksamhet, men den har ökat markant. Vi ser kampanjer i Lund nu där mat som vanligtvis kostar 70 eller 80 kronor säljs för 50 kronor med fri leverans. När kampanjen är slut måste du fortsätta sälja till ett lägre pris för att behålla kunden, alternativet då är att försämra dina egna villkor med lägre lön eller obetald övertid.

Adis ser också en utveckling på länge sikt där restauranger kommer specialisera sig på levererad mat, men bara det som garanterat säljer. Alternativen kommer att bli färre för konsumenten.

– Vi ser också att marknaden blivit mer homogeniserad. Jag har redan sett soppkök som tvingas ha kebab eller sushi på menyn för att sälja.

Villkoren för restaurangerna är det Adis vill se förändras, och det spelar ingen roll om det är "Stadens mat" eller någon annan som får det att hända. Han har själv sett sin pappa arbeta långa pass på pizzeria under uppväxten och ser fortfarande familjer som tvingas söva barnen på lagret medan föräldrarna ska dra in pengarna under långa arbetspass.

– Pengar som borde stanna i Lund försvinner och det har gått förbi dem som borde agera för länge sedan, det är dags att agera nu.

Publicerad 25 September 2018 05:00