Jan Rothman (tv), Julius Ragneklint och Ulf Wellmar på Skånska Spritfabriken i Södra Sandby.

Jan Rothman (tv), Julius Ragneklint och Ulf Wellmar på Skånska Spritfabriken i Södra Sandby. Foto: Fredrik Magnusson

Skånska Spritfabriken tar alkoholfri strid mot Systembolaget

SÖDRA SANDBY.

Skånska Spritfabriken i Södra Sandby ville sälja alkoholfri gin och tonic på Systembolaget, men de fick nej efter bara ett par timmar. Svaret kom utan provsmakning och en dryg vecka innan offertsvarstiden gått ut.

Av
Fredrik Magnusson

Skånska Spritfabriken i Sandby ligger bakom den gin som prisats som världens bästa att använda i en gin och tonic. Till sin alkoholfria variant har de använt samma kryddor. När Jan Rothman i slutet av februari skrev till Systembolaget med erbjudande om drycken fick han snabbt nej. Bara timmar efter han skrivit till bolaget med erbjudande om smakprov fick han svar om att de tackade nej och redan hade köpt in en annan variant.

– Det står klart och tydligt att offertsvarstiden är den 8 mars och inom den tiden fick de vår offert, men de hade redan bestämt sig. Det är en väldig otydlighet när det kommer till systemets alkoholfria sortiment, till skillnad från alkoholen som är en extremt uppstyrd process, säger Jan Rothman som är masterblender på Spritfabriken.

Systemet valde bort Södra Sandby och Skånska Spritfabriken och lanserade Gordons.

Systemet valde bort Södra Sandby och Skånska Spritfabriken och lanserade Gordons. Foto: Fredrik Magnusson

Beslutet har nu överklagats till Alkoholsortimentsnämnden, men där tycker Systembolaget inte att tvisten om den alkoholfria drycken passar, det är ju ingen alkohol i drycken. Istället kan Skånska Spritfabriken driva det i allmän domstol enligt bolagsjuristerna.

– Som en liten leverantör känns det som det pågår något bakom lyckta dörrar på bolaget. Den alkoholfria gin och tonic de lanserade, i samtliga butiker i landet vilket är som att vinna på lotto i dessa sammanhang, kommer från Gordons. En riktigt stor drake, säger Jan Rothman och tillägger att det inte kommer bli aktuellt att driva ärendet i domstol.

Skånska Spritfabriken har istället lanserat sin dryck i dagligvaruhandeln, något som kräver betydligt mer jobb.

– Inom dagligvaruhandeln måste du ligga på och följa upp hela tiden. På bolaget är det annorlunda, att det är så generösa som i det här fallet med att lansera i samtliga butiker är ovanligt.

– Här hade systemet en chans att ta in något gjord på svenska råvaror men istället väljer de något från de stora drakarna. Systembolaget gynnar de stora. Syns du inte på hyllan är det svårt, men de hänvisar alltid till att du finns i beställningssystemet. Det är bara att gilla läget, säger Julius Ragneklint, som är säljansvarig.

Den 14 december tas ärendet upp i Alkoholsortimentsnämnden.

Publicerad 09 October 2018 11:00