Per Löfberg är projektledare på Innovation Skåne. Om ett år kan 500 meter av Getingevägen vara en elväg som till en början kommer att testas med en buss.

Per Löfberg är projektledare på Innovation Skåne. Om ett år kan 500 meter av Getingevägen vara en elväg som till en början kommer att testas med en buss. Foto: Fredrik Magnusson

Bussar ska få kontakt på Getingevägen

Elväg ska testas inne i Lund

LUND. Ska vi ha fossilfria transporter och bilar i framtiden kan elvägar vara ett alternativ. Nu kan en elvägslösning testas på Getingevägen i Lund där fordon laddas under färd.

Av
Fredrik Magnusson

Det finns flera tekniker för så kallade elvägar i Sverige. En teknik har med framgång testats i Örtofta och det är den tekniken som nu kan komma att testas i Lund, närmare bestämt på Getingevägen.

– Vi vill först testa 500 meter åt det ena hållet i bussfilen. Vi kommer använda en buss från Landskrona, där de idag laddas med luftburna ledningar. Den här tekniken laddar från vägbanan. Vi kommer lägga en skena på vägen där bussen med hjälp av en så kallad avtagare laddas under färd när den får kontakt. Fordonet och skenan pratar med varandra hela tiden och bara en liten del av skenan har ström, bara delen som ligger emot. Det är säkert för annan trafik att köra på skenan, säger Per Löfberg, som är projektledare på Innovation Skåne.

Om allt går som det ska kan försöket vara igång till nästa vinter. Ett år senare ska 500 meter åt andra hållet också bli elväg.

– På andra sidan vägen vill vi lägga ned skenan i asfalten. Bussen kommer inte gå i linjetrafik men vi tänker bygga ett besökscentrum i anslutning till platsen.

Märks det något i bussen när den går över till elvägen?

– Du kan kanske höra ett litet ljud, från släpkontakterna.

En ansökan för projektet skall snart in till Trafikverket och i april kommer besked. Försöken med elvägen beräknas kosta omkring 75 miljoner kronor.

– I slutänden handlar det om att kunna köra fossilfritt, vi gör det här för klimatet. Batterier kan vara en väg framåt för transporter men en lastbil behöver sex ton batterier för att kunna ha en bra räckvidd. Med elväg skulle det kunna räcka med ett ton, batterierna laddas under tiden bilen kör.

Även Svt har uppmärksammat elvägen.

Publicerad 16 January 2019 08:43