Lunds styre anser att de nu har garantier från Skånetrafiken om att de inte ska dra in busstrafiken till Klostergården.

Lunds styre anser att de nu har garantier från Skånetrafiken om att de inte ska dra in busstrafiken till Klostergården. Foto: Google streetview

Rondellen blir av – avtal skrivet med Skånetrafiken

S vill ha tillbaka Stångbybuss innan nya investeringar görs

LUND.

Rondellen i Klostergården blir av – trots socialdemokratiskt motstånd. På kommunstyrelsens augustimöte togs beslutet om att sätta igång bygget sedan kommunen fått ett intyg från Skånetrafiken om att busslinjer får vara kvar.

Av
Mattias Grenholm

Den dåliga stämningen mellan Lunds kommun och Region Skåne började i höstas när Skånetrafiken beslutade om att dra ner på vissa busslinjers avgångar inom kommunen, bland annat ska inte linje 3 längre gå till Vallkärra och Stångby. Kommunen hade så sent som 2017 investerat pengar där och var mycket kritiska till Skånetrafikens beslut.

Behovet av investeringar i infrastrukturen i Klostergården har länge varit stort men Lunds politiker har tvekat att ta beslut om detta eftersom man inte har fått några garantier från Skånetrafiken att linjetrafiken dit kommer att vara kvar.

Trots detta tog kommunstyrelsens arbetsutskott, ksau, beslut om att ge tillstånd till att sätta igång arbetet med en rondell i Klostergården på sitt möte i juli. Socialdemokraterna ställde sig då inte bakom beslutet innan man fick ett avtal med Skånetrafiken.

– Det måste vara avtal som gäller av den anledningen att det inte går att lita på Skånetrafiken, sa Anders Almgren (S) till Lokaltidningen i juli.

Kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L) var kritisk till Skånetrafiken –men även till Socialdemokraternas inställning.

– När Anders Almgren styrde kommunen i fyra år såg han till att inte ett enda avtal tecknades, sa han till Lokaltidningen efter ksau:s möte i juli.

När kommunstyrelsen höll möte den 14 augusti klubbades beslutet om att bygga rondellen igenom igen, även denna gång utan medhåll från Socialdemokraterna. De ville att kommunen först skulle kräva att busslinjerna till Stångby återinförs.

– Till skillnad mot tidigare S-ledda styren har vi nu ett intyg från Skånetrafiken så att inte investeringen från kommunen sker förgäves, skriver Philip Sandberg i ett mejl till Lokaltidningen.

Kostnaderna för rondellen samt tillgänglighetsanpassade busshållplatser på delvis nya lägen i Klostergården beräknas till 7,5 miljoner kronor, varav hälften kommer från staten.

Publicerad 15 August 2019 11:25