Kodar bort kulturkrockar

Av
Oskar Elfving Söderström

Dalby. Efter att ha varit ute och rest i andra länder ville eleverna på Nyvångsskolan ge tillbaka något. Nu utvecklar de en webbtjänst som ska minska risken för kulturkrockar.
I ett klassrum på Nyvångsskolan i Dalby sitter elever från årskurs åtta och nio och diskuterar vilka problem de stött på när de varit på besök i andra länder.
Förutom deras lärare Helene Henning så finns även Anton Efraimsson och Johannes Kasimir från studentföretaget ”We Know IT” på plats.
Tanken är att de ska samla in klassens tankar och idéer för att sedan utveckla en webbtjänst där användaren kan ta del av vardagssituationer i olika kulturer. Detta för att vara förberedda på eventuella kulturkrockar.
– För något år sedan sökte vi om ett Erasmus+-projekt och då vill de att man ska vara nyskapande. Då tänkte vi att andra skullen få nytta av det vi lärt oss, säger Helene Henning.
Efter en stund delas eleverna upp i grupper och börjar diskutera allt ifrån vad man äter i olika länder till hur tjänsten rent praktiskt ska fungera och hur den ska se ut.
– Det är väldigt roligt för eleverna har väldigt mycket idéer och det är samma begränsningar här, säger utvecklaren Johannes Kasimir.

Eleverna hoppas nu att deras arbete kommer göra skillnad för andra när de träffar människor från andra länder.
– Man får ju bättre koll och kan prata med dem om deras vardag, säger Vera Hjorth som tror att hon själv skulle ha haft nytta av tjänsten.

Publicerad 06 March 2017 16:00

Lokaltidningen Lunds nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag