Brinner för att minska utsläppen

STAFFANSTORP.

– Vi kan inte bara gå att vänta på att alla köper elbil. Vi måste gör någonting för att minska utsläppen från bilarna redan nu, säger Savo Vidovic.

Av
Lena Karlsson

Det var efter att han gick i pension som han började engagera sig i att sprida kunskap om hur man med en apparat kan minska utsläppen från bilarna.

– Jag vill att folk ska veta att tekniken finns, och jag är helt övertygad om att det snart kommer att bli utbrett i hela landet.

Det han pratar om är apparaten H2e. Enligt hans företag Carbon Cleaning Sverige AB minskas bränsleförbrukningen med upp till 15 procent och utsläpp av farliga avgaser med upp till 75 procent. Enligt företagets hemsida tar H2E-teknologin bort kolavlagringar. På så vis ska motorns hästkrafter och vridmoment återställas samtidigt som friktionen minskar. Utöver att utsläpp av farliga avgaser reduceras ska resultatet bli en mjukare acceleration.

Hur går det till?

– Modifierad vätgas sprutas in genom luftintaget på motorn med en slang från apparaten. Det tar ungefär 45 minuter under tiden som motorn går.

"Alla talar om miljön"

Men apparaten är knappast någonting som en privatperson har hemma i garaget. Då den kostar uppåt en kvarts miljon är det snarare bilfirmor som Savo Vidovic och hans företag inriktar sig på. Ett exempel är Per Larssons Bil AB i Staffanstorp.

Savo Vidovic har tidigare varit verksam inom livsmedelsbranschen i Staffanstorp, något som han fått utmärkelsen årets företagare för.

Att han nu brinner för uppgiften att bidra till att minska utsläppen från bilarna råder det inget tvivel om.

– Alla talar om att vi måste minska luftföroreningarna för miljöns skull. Men det är ingen som satsar på den teknologi som finns. De stora jättarna vill hellre sköta det själva. Men jag tänker kämpa för detta. Jag ger mig inte i första taget.

Teknologin är i sig inte ny. Och det finns redan liknande apparater ute på marknaden. De apparater som Carbon Cleaning Sverige AB i Staffanstorp levererar har utvecklats i Serbien.

Finns det inga risker att motorn skadas av apparaten?

– Nej, det är en väldokumenterad teknologi som gått igenom noggranna tester vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid universitetet i Novi Sad i Serbien. Under sex års forskning har fler än 20 000 ingenjörstimmar använts av experter, säger Savo Vidovic.

Publicerad 12 April 2018 11:52

Lokaltidningen Lunds nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag