Opel Crossland X är en praktisk crossover med god framkomlighet på lösa underlag.
Opel Crossland X är en praktisk crossover med god framkomlighet på lösa underlag.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Opel Crossland X: Vardagspraktisk crossover

Ian Maasing



PROVKÖRNING. Opel har fattat tycke för modellnamnet Cross. Som inte kommer från motorcykelsportens motocross eller bilsportens rallycross. Utan har sitt ursprung i det amerikanska uttrycket crossover. Alltså en korsning. Crossland X är således en korsning mellan en vanlig kombi och någonting mera suvbetonat. Alltså litet högre i kaross och markfrigång. Och med plastbitar på nos, sidor och akter betonande det tuffa.

Det är plastbitarna och några centimeter högre markfrigång som skiljer Crossland X från en vanlig kombi. Den väl tilltagna takhöjden ger höga dörröppningar. Genom vilka man så obesvärat kommer i och ur de bekvämt höga och tillräckligt släta sätena. Förarstol och ratt har frikostiga justermöjligheter.

Baksätet kan fällas ner helt eller delvis och flyttas i längdled allt efter behov. Inredningen är alltså i högsta grad flexibel och bilen hör till de mångsidigare bland kompakta crossovers. Bagagerummet rymmer som mest 520 liter med ryggstödet uppfällt och 1255 liter med baksätets delbara ryggstöd nedfällda.

Tack vare den höga positionen får föraren en god överblick av trafiken och kan med den lättgående, men precisa elservostyrningen enkelt manövrera bilen på trånga parkeringar. Plastutsmyckningen kan i riktigt trånga passager ge ett visst skydd mot plåtskador.

Opel Crossland X är 421 centimeter lång, 177 centimeter bred, praktiska 161 centimeter hög och har axelavståndet 260 centimeter.

Motorprogrammet omfattar snåltrimmade, turboladdade bensin- och dieselmotorer från 81 till 130 hästkrafter. Bilen tillverkas på Opel-fabriken i spanska Zaragoza och börjar säljas på sommaren i år.

Av de olika bilarna vi provkörde med olika motor- och växellådsalternativ blev min favorit den härligt dragkraftiga och miljöriktigt snåla bensinaren på 110 hästkrafter och 205 Newtonmeter vridmoment redan från 1500 varv per minut. Den sexväxlade automatlådan växlade snabbt upp och ner, nästan utan att man märker något avbrott i drivkraften. Vi bokförde 0,60-0,65 liter per mil i strålande försommarväder.

Trots sitt lite suvbetonade utseende är Crossland X bara framhjulsdriven. En riktig suv ska ju driva på alla fyra. Men inte saknade vi fyrhjulsdrivningen eftersom Crossland X med sin goda markfrigång och 17-tums hjul enkelt tar sig fram på spåriga skogsstigar eller gräshala åkervägar. Den som vill ha en fyrhjulsdriven bil i denna storleksklass väljer syskonet Opel Mokka X.

På asfalt har bilen säker kurshållning upp till högsta Autobahnfart, styrningen är föredömligt lugn, och antisladdsystemet ESP ingriper ganska snabbt och effektivt ifall man måste göra en tvär undanmanöver.

Priset på Opel Crossland X startar på 179 900 kronor för instegsmodellen på 81 hk, den manuellt växlade 110 hästaren kostar från 189 900 kronor, samma motor med automatlåda 201 900 kronor och 130 hästaren med manuell låda kostar från 201 900 kronor. 


Fyra höga dörrar ger ett bekvämt insteg till såväl framstolarna som baksätet, som har plats för riktigt storvuxna personer. Baksätet kan fällas ner helt eller delvis och flyttas i längdled allt efter behov. Inredningen är alltså i högsta grad flexibel. Foto: Ian Maasing
Fyra höga dörrar ger ett bekvämt insteg till såväl framstolarna som baksätet, som har plats för riktigt storvuxna personer. Baksätet kan fällas ner helt eller delvis och flyttas i längdled allt efter behov. Inredningen är alltså i högsta grad flexibel. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt släta och höga stol och har en fin överblick över omgivningen. Instrumenten är tydliga och reglagen lättåtkomliga. Foto: Ian Maasing
Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt släta och höga stol och har en fin överblick över omgivningen. Instrumenten är tydliga och reglagen lättåtkomliga. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 22. juni 2017 02:18
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Lund

Startsidan just nu