Magnus (Johan Glans), Ulfs fru (Klara Zimmergren), Jenny (Rachel Mohlin), Ulf (David Batra) och Frida (Vanna Rosenberg) på plats i Laholm. Foto: Jacob Jørgensen
Magnus (Johan Glans), Ulfs fru (Klara Zimmergren), Jenny (Rachel Mohlin), Ulf (David Batra) och Frida (Vanna Rosenberg) på plats i Laholm. Foto: Jacob Jørgensen

Skatan värre än vanligt

Kvarteret Skatan reser till Laholm

Skriv ut   Dela  Dela
Fredrik Magnusson

FILM. Kvarteret Skatan åker till Laholm och blir film. Enligt David Batra blir det värre än vad det brukar vara.

- Den här gången har vi släppt igenom allt, sådant vi brukar skrota på spånstadiet som är för mycket och för äckligt har vi släppt igenom.

Kvarteret Skatan startade som en humorgrupp ihopsatt av en producent för att snabbt och billigt skapa en humorserie för Svt.

- Jag och Johan Glans hade planer på en andra säsong av vårt program ”Räkfrossa” men så blev det inte. Vi blev utvalda som i ett pojkband ungefär.

Det har blivit tre säsonger av tv-serien och två scenshower. Nu är man framme vid filmen ”Kvarteret Skatan reser till Laholm”.

- Det är ju väldigt fint att få göra film, det är något vi tänkt på sedan 2008. Samtidigt är det en dröm för mig personligen att få göra film. Det tillsammans med att få sätta upp en egen show är det jag drömt om i femton år och nu har jag uppnått det. Jag måste njuta av ögonblicket. Jag vet faktiskt inte vad som händer härnäst.

Är filmen slutpunkten för Kvarteret Skatan?

- När vi skrev var det en känsla jag hade men när vi sedan spelade in hade vi så roligt ihop och då blev man sugen på att göra mer men om man ska vara krass handlar det om hur det går för filmen.

- Recensionerna struntar jag i men att folk tycker om den är viktigt.

Det var ett par år sedan man kunde se gänget i rutan regelbundet men tanken är att du inte ska ha behöva sett något av tv-serien för att se filmen.

- Visst kommer folk som gillar Skatan att känna igen sig men du ska också kunna ta till dig filmen utan att ha sett oss tidigare. Jag tror också det är bra att vi inte synts på tv nyligen så publiken jämför med det.

Varför blev det Laholm?

- Vi tänkte att det skulle vara ett fiktivt ställe först men Laholm låter väldigt roligt. Hoppas Laholms kommun tycker det är lika kul efter de sett filmen.

I filmen är det Davids karaktär Ulf som ser till att det blir just Laholm gänget åker till.

- Ulf är ett hopkok av människor jag träffat genom åren men också delar av mig själv. Han har blivit jobbigare med åren och i filmen är han nog som allra värst. Han har ett väldigt stort behov av att bli omtyckt och att stå i centrum och då går det före allt annat.

Det är många som är med och skriver materialet i Skatan. David arbetar alltid med Johan Glans.

- Vi tycker rätt lika och är lika konflikträdda båda två. Sedan är vår arbetsmoral lika låg. Vi brukar inleda våra arbetspass med att gå och sova lite.

Magnus (Johan Glans), Ulf (David Batra) och Rune (Mads Ousdal) grillar. Foto: Jacob Jørgensen
Magnus (Johan Glans), Ulf (David Batra) och Rune (Mads Ousdal) grillar. Foto: Jacob Jørgensen

Publicerad: 16. mars 2012 02:18
Dela på Facebook
Startsidan just nu