Anne Landins tid som partiets ordförande är över. På onsdag kommer hon kunna se första spadtaget från kontorets fönster.
Anne Landins tid som partiets ordförande är över. På onsdag kommer hon kunna se första spadtaget från kontorets fönster.
Foto: Hanna Rahlén
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Spårvägen: Slaget är över

Anne Landin (FNL) om nederlaget



Spårvägen: från idé till första spadtaget

2003: Lundalänken blir klar, den som är planerad för att kunna bli spårväg i framtiden.
2010: Beslutet om att göra om Lundalänken till spårväg tas och en förstudie startas.
2014: FNL bildas i protest mot spårvägplanerna.
2015: Efter många turer är finansieringen av spårvägen klar – staten finansierar halva bygget. Missnöjet bland Lunds invånare växer och FNL vill få till en folkomröstning men kommunfullmäktige säger nej.
2016: Regionen säger ja till spårvägen. Kommunrevisionen säger ja. Skanska får i uppdrag att bygga spårvägen och Lundalänken stängs för att göra plats för bygget.
2017: Första spadtaget tas 15 februari.

LUND. Över en natt bildades partiet FörNyaLund som motståndare till spårvägen. På onsdag sätts spaden i marken för bygget. Kampen är över.

Sedan Lundalänkens födelse har det funnits planer på att Lund en dag ska trafikeras av spårvangn. Lika länge har Anne Landin (FNL) följt processen som motståndare.

– Vi tycker att det är en onödig belastning på miljön och ekonomin, säger hon om sin egen och hennes partis åsikter kring spårvägen.

Det var 2014 som FNL, FörNyaLund, bildades. Mitt i valrörelsen klev Anne Landin in som vice ordförande i partiet som blivit hennes första politiska engagemang.

– För mig började det på Café Gräddhyllan när Sverker Oredsson tyckte att det vore bättre att bilda ett parti. Då, 2014, hade vi redan en aktionsgrupp så vi bara gjorde det och klev rakt ut i en valrörelse. Det var hissnande, säger hon.


Partiet kände folkets stöd, berättar Anne Landin. Och resultatet blev bättre än vad de kunnat ana med fyra platser i fullmäktige. Sedan dess har de gjort det mesta för att stoppa projektet. Överklaganden, undersökningar och protester. Men nu är det bestämt och i veckan sätts spaden i marken.

– Det känns genant att Lund går in i det här men vi har gjort vad vi kunde, säger Anne Landin.

Trots nederlaget är hon nöjd med sin och partiets insats.

– Jag kan inte vara annat, jag har gjort vad jag förmått och inte missat någon chans.

– Vi har kämpat väl och det vi har lyckats med är ju att skapa en dialog kring frågan. När vi gick in i det här var alla partier för spårväg, nu diskuteras frågan i alla fall, tillägger hon.

Vad som händer framöver är fortfarande oklart – både när det kommer till FNL och till Anne Landins medverkan i partiet. Men vissa saker vet hon redan.

– Jag kommer inte vara kvar som ordförande. Jag har varit så fokuserad och inte tänkt bortom första spadtaget. Men nu har vi nog blivit ett riktigt parti som engagerar sig i flera frågor och det är något annat. Då är det någon annan som ska leda partiet, säger hon.

Visst finns det mer att göra, det här är bara första etappen, menar Anne Landin. Men om hon kommer vara inblandad vet hon inte ännu. I slutet av mars har partiet årsmöte, då vet hon kanske bättre.

– Vi pratar om världsliga ting egentligen men nu har vi förlorat kampen. Det hade varit roligare om vi vunnit.

Framtiden i FNL känns oklar, säger Anne Landin, som lämnar ordförandeposten efter den förlorade kampen om spårvägen.
Framtiden i FNL känns oklar, säger Anne Landin, som lämnar ordförandeposten efter den förlorade kampen om spårvägen.
Foto: Hanna Rahlén

Publicerad: 11. februari 2017 06:00
¨
Läs också:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Lund

Startsidan just nu