Inka Hjelmström var inlagd i 13 dagar och skickades runt på fyra oliak kliniker. Någon hjälp med det hon var inllagd för fick hon inte.

Inka Hjelmström var inlagd i 13 dagar och skickades runt på fyra oliak kliniker. Någon hjälp med det hon var inllagd för fick hon inte. Foto: Fredrik Magnusson

Inka skickades mellan kliniker – utan att få svar eller vård

"Varför ska en sjuk gammal kvinna byta klinik mitt i natten?"

LUND.

När Inka Hjelmström, 88 år, blev inlagd på SUS i Lund skickades hon mellan fyra olika kliniker. Fyra gånger fick hon fasta inför undersökningar som inte gjordes. När hon frågade varför hon flyttades mellan klinikerna kunde inte personalen ge henne något svar. Någon hjälp med det hon blivit inlagd för fick hon inte.

Av
Fredrik Magnusson

Allt började med akutremiss.

– Jag hade väldigt ont i mina ben och kunde inte stå och gå så min läkare skrev en akutremiss, berättar Inka som har en mängd medicinska problem.

– Jag beskrivs som multisjuk av vården.

När Inka kom till ortopedakuten var det fredag kväll. Hon beskriver det hela som kaos.

– Det brukar vara så, med patienter i korridorerna. Under tiden jag väntade på hjälp med mina ben började jag få våldsamma smärtor i ett gammalt operationsområde. Jag har haft smärtor där under femton år sedan jag blev skadad efter en operation. Jag äter smärtstillande mot det. När jag nu fick ont visste inte personalen vad de skulle göra.

Inka fick byta klinik. Hon låg på medicinkliniken i två dagar, sedan fick hon återigen byta klinik. Den här gången till reumatologen. Till slut hamnade hon på kirurgakuten. Totalt låg hon inne i 13 dagar.

– Du ser läkare komma in på avdelningar och leta efter sina patienter och de hinner inte med. När jag flyttades från reumatologen var det efter jag fått en sömntablett. Vid midnatt skulle jag flyttas och då kom de körandes med en kall säng, för den säng jag låg i skulle stanna på avdelningen. Jag blev väckt och fick höra att jag skulle packa ihop mina saker. Jag var helt omtöcknad av sömnmedlet och fick inget svar varför jag skulle flyttas, det fanns ingen anledning. Det är helt vansinnigt.

– Jag frågade om alla förflyttningar men kunde inte få ett svar. Personalen visste inte själva vem som är ansvarig.

Under perioden på sjukhuset träffade Inka en mängd läkare. Vid fyra tillfällen fick hon fasta inför undersökningar som sedan inte kunde genomföras.

– Jag gick ned fem kilo och var så dålig. Personal som såg vad som hände sa att de skämdes, men vad kan de göra?

Under tiden på sjukhuset föll även Inka på toaletten. Toasitsen var inte fastsatt.

– Jag klarade mig med ett blåmärke. Nästa toalett jag hade kontrollerade jag att sitsen satt fast men istället var den sprucken så jag klämde mig.

Strax innan Inka blev utskriven träffade hon återigen ny personal som konstaterade att hon hamnat mellan stolarna. Hon fick en spruta i sitt ena ben och fick åka hem. Smärtorna efter operationsskadan fick ingen förklaring eller behandling. Smärtorna i benet har Inka varit tillbaka på sjukhuset för att få hjälp med.

– Jag blir deprimerad när jag tänker på hur det är. Jag vet att jag måste åka tillbaka till sjukhuset igen eftersom jag är gammal och sjuk men vad väntar då? Anledningen till att jag klarade mig igenom det här är att jag är klar i huvudet och kan bita ifrån. Vården fungerar inte som den ska, det ser personalen men vem är ansvarig? Jag fick ingen hjälp men en faktura på 1 300 kronor. Det glädjer en fattig pensionär.

– Jag har inga problem med att akuta patienter prioriteras före mig men varför ska en sjuk gammal kvinna byta klinik mitt i natten? Jag har varit med om mycket inom vården men det här toppar allt.

Sven Karlsson, chefläkare på SUS kommenterar det hela:

– Jag har ingen insyn i det här enskilda fallet och kan bara beklaga att Inka Hjelmströms möte med sjukhuset inte blev bättre än så här. Vi har brist på vårdplatser och vid olika tillfällen när behoven är särskilt stora kan patienter behöva byta avdelningar under vårdtiden på grund av detta. Men det kan också finnas medicinska skäl till att man som patient behöver byta avdelning. Att som i det här fallet behöva flytta fyra gånger inom loppet av 13 dagar är ovanligt och inget som jag som chefläkare är nöjd med.

– Vår högsta prioritet är att försöka öppna fler vårdplatser för att förbättra både kvaliteten och upplevelsen av sjukhusvistelsen för den enskilda patienten och för att förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare. Men det är ett långsiktigt arbete som kommer att ta tid. Jag vill uppmana Inka Hjelmström att ta kontakta med den verksamhet på sjukhuset som hon brukar besöka för att lämna synpunkter på vården. Det finns även en patientnämnd i Skåne som hanterar klagomål på sjukvården som kan hjälpa till.

Publicerad 26 November 2019 00:00