Antalet olyckor med så kallade mopedbilar fortsätter att sticka ut i olycksstatistiken.

Antalet olyckor med så kallade mopedbilar fortsätter att sticka ut i olycksstatistiken. Foto: Scandinav

Fortsatt många olyckor med mopedbilar

”Föräldrar kanske inte förstår riskerna som deras barn utsätts för när mopedbilen trimmas”

Motor.

Både försäkringsbolaget If och Länsförsäkringar varnar för den undermåliga säkerheten i mopedbilar och uppmanar föräldrar att se till att ungdomarna inte trimmar fordonen.

Av
Andreas Lindegren

Antalet olyckor med så kallade mopedbilar fortsätter att sticka ut i olycksstatistiken. Det visar en granskning som försäkringsbolaget If genomfört. Enligt försäkringsbolagets statistik ökade vagn- och personskadorna med mopedbilar kraftigt under fjolåret och även om den drastiska ökningen bromsats in under 2019 har vagnskadorna ökat med 9 procent under perioden januari till juli.

– Vi har sett kraftiga ökningar de tre senaste åren, så det är förstås positivt att den trenden åtminstone inte verkar fortsätta i samma takt, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Försäkringsbolaget var tidigt ute, redan förra året, och varnade för den ökade olycks- och skaderisken som mopedbilar innebär. If har också fått medhåll från andra försäkringsbolag, däribland Länsförsäkringar, som gick ut med en varning för drygt två månader sedan.

– Mopedbilen ska inte på något sätt jämföras med en bil vad gäller säkerhet, du är egentligen precis lika oskyddad som på en vanlig moped, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar och fortsätter:

– Den ska däremot i princip ses som en fyrhjulig moped med regnskydd vad gäller säkerhet.

Den ska i princip ses som en fyrhjulig moped med regnskydd vad gäller säkerhet

Att mopedbilar sticker ut i olycks- och skadestatistiken tros bero på flera anledningar, en av huvudanledningarna är att fordonen håller en mycket låg krocksäkerhet.

– Då en mopedbil endast får väga 425 kilo tvingas fabrikanterna prioritera bort många viktiga säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar, vilket innebär att en kollision lätt kan få katastrofala följder, säger Johan Granholm.

Mopedbilar får idag max köra i 45 km/tim, men tillåts att köra på allmänna vägar där hastighetsbegränsningen är betydligt högre, något som ökar olycksrisken.

– Det skapar frustrationer i trafiken och fler farliga omkörningar som kan leda till olyckor, avslutar Johan Granholm.

Även de oerfarna förarna anses vara en bidragande orsak till olycksstatistiken. Körkortskravet är ett mopedkörkort för moped klass 1, ett så kallat AM-kort. Oerfarna och unga förare har också visat sig leda till att många mopedbilars hastighetsbegränsning manipuleras. Tidigare i år kom larm från Polisen efter att man uppmärksammat mopedbilar som framfördes i upp emot 90 km/tim.

– Det är allvarligt, fordonen är inte gjorda för att köras i så höga hastigheter. Karossen har inga krockzoner och ger inget som helst skydd vid en olycka. Föräldrar kanske inte förstår riskerna som deras barn utsätts för när mopedbilen trimmas. De här ungdomarna har heller varken utbildning eller körkort för så höga hastigheter, säger Maria Wedin.

Ökningen av antalet olyckor spås även fortsätta om man ser till statistiken över nyregistrerade mopedbilar under året. Enligt Moped- och motorcykelbranschens Riksförbund har 1 380 mopedbilar registrerats mellan januari och augusti i år. Det är en ökning om 78 procent jämfört med de 777 nya mopedbilar som registrerades under samma period 2018.

Publicerad 19 October 2019 07:00